Is

En sak som en kollega som inte är från Stockholm uppmärksammade mig på för ett tag sen är att stockholmare gärna avslutar eller förkortar ord så att de får ändelsen -is. Medis, Rålis, avis osv. Jag har tidigare aldrig ens reflekterat över detta ooch vet inte ens med säkerhet om det är ett Stockholmsfenomen eller om det förekommer på andra ställen i Sverige, men jag tycker att det är väldigt fascinerande om det är så. För jag tror ändå att en av de saker som kännetecknar en stockholmare är sättet vi pratar på och framförallt slangen vi använder. Med det sagt vill jag bara säga att stället vi var på igår heter Hjördis på riktigt och is är fortfarande något som kyler ner våra drinkar och våra gator, ifall ni trodde något annat.

Kommentarer
Postat av: Eleonore

Haha inte heller tänkt på det men det stämmer ju!

2011-01-21 @ 11:56:15
URL: http://fikamed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0