Taxi bluff

Efter en fantastiskt rolig julfest igår med jobbet var vi fyra personer som stod på slottsbacken och viftade desperat efter varenda taxibil som kom åkande samtidigt som vi ringde alla de större taxibolagen utan att komma fram. Till slut stannar en taxi och vi hoppar in utan att reagera på vilket bolag vi åker med. Vi åker mot det första av fyra stopp, i Solna. När vi närmar oss anmärker personen i framsätet att det var en väldigt dyr taxiresa varpå vi andra tittar på taxametern och chockas av siffran som står där. Vi tror på fullaste allvar att det är ett skämt och att en resa som normalt kostar cirka 200 kr inte kan komma upp till 580 kr. Nog för att det ÄR dyrt att åka taxi i Stockholm men detta är vansinne, helt sanslöst och inte rimligt någonstans.

Vi bestämmer oss för att kliva av allihopa och istället försöka få tag på en annan taxi till oss tre som ska vidare. Efter ett tag lyckas vi och fortsätter vår resa med Taxi kurir. Den notan slutade på 360 kr för ungefär likvärdig sträcka och då med två stopp på vägen. Snacka om skillnad, eller hur? Även om det var väldigt skönt att komma hem så var det tråkigt att en annars så trevlig kväll skulle få en så pissig avslutning.

Bluffbolaget hette Clarion Sign taxi och då tror man ju att det är kopplat till hotellet med samma namn, men nej det är det inte. Hotellet har inte ens med bolaget på sin rekomendationslista över taxibolag. Så om du tröttnat på att vaska skumpa och vill kasta dina pengar i sjön på annat sätt så kan du ju ringa till dem, men om du inte vill betala ett tredubbelt pris så ringer du något annat, lite seriösare bolag.

Kommentarer
Postat av: John

Jag åkte tyvärr med samma skurktaxi i förra veckan. När jag ser taxametern säger jag till föraren att det är något fel. Inte säger han, priset står på dekalen på dörren! Samtidigt slår han av taxametern..

Vet Petter Stordalen om denna snyltning på hans hotellnamn?

2010-12-20 @ 16:09:09
Postat av: Stockholm Syndromet

Vet inte om han vet men snart så lär han få reda på det iaf.



Det som är extra surt är att de FÅR ta vilka priser de vill så länge det står på dörren så man kan se det innan man sätter sig. De lurar alltså folk helt lagligt. Jävla as.

2010-12-20 @ 19:44:30
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Clarion Sign Taxi är ett bolag man kan tro hör ihop med Hells Angels eller annan organisatorisk maffia.

2011-02-26 @ 21:17:26
Postat av: Anonym

Tyvärr åkt med samma bolag och blev förstås blåst på ett par hundra. Det luriga är ju att deras bil(ar) ser mycket propra ut och vem kommer ihåg hur mycket taxameterpriset ska vara. Man inser att det är en chansning att haffa en bil på gatan OCH att man är tvungen att kolla priserna INNAN man åker iväg...

2011-03-20 @ 00:04:54
Postat av: Resebnär

Hoppade in i deras taxi igår. När taxametern började visa fantasisiffror protesterade jag och ville gå ur taxin. Chauffören vägrade att stanna; efter en stund slog han av taxametern men propsade på att jag skulle även göra en extra kontantbetalning. Eftersom jag var ensam vågade jag inte göra annat änt att betala taxameterpriset, någon kontantbetalning frågade han aldrig efter...

2011-03-30 @ 11:57:10
Postat av: Stockholm Syndromet

Svar till resebnär:

Din stackare, jag blir så jäkla förbannad på dem för dina vägnar. De är sådana lurendrejare dessa idioter.

2011-03-30 @ 18:37:31
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/
Postat av: Anonym

åkte med samma bolag igår 1242kr från östra station till kragstalund i vallentuna halva priset hade varit rimligt. fick höra att en polare hade åkt hem 1h efter mig till vallentuna centrum som är en längre resa och betalt 600kr för sin resa =/

2011-04-24 @ 19:57:02
Postat av: Krille

Då får tyvärr jag också sälla mig till skaran stackare som råkat åka med ockerföretaget "Clarion Sign Taxi" - dubbla priset mot andra bolag. Det borde finnas ett jämförpris-system för taxi.

2011-06-20 @ 01:24:56
Postat av: Stockholm Syndromet

Håller helt med dig Krille. Det borde det verkligen finnas.

2011-06-20 @ 06:30:55
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/
Postat av: Tompa

Tyvärr får bitter erkänna att jag också gått på detta. Skulle hem till Täby från stan och åkte på en rejäl nota, 1252:- Fick snällt betala då jag inte vågade annat (var själv och onykter). Får väl se detta som läropengar. Riktigt tråkiga pengar! Tom tråkigare än parkeringsbot.

2011-06-20 @ 16:52:29
Postat av: Stockholm Syndromet

Verkligen tråkiga pengar. Själv ser jag det som pengar som går rakt in på "blåstkontot", det konto man sätter in pengar på som man aldrig mer kommer se och som man aldrig någonsin kommer kunna göra nåt roligt med.

2011-06-20 @ 19:12:34
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/
Postat av: Olof

Jag råkade ut för detta skitbolag för ett par dagar sen.

772 spänn från Kungsgatan, McD till Fruängen.

Matematiken stämmer inte ens med deras egen prislista.



Avstånd: 13km

Tid: 20 minuter

Startavgift: 50:-

Kilometer: 40:-

Timme: 900:-



Om vi går på kilometer så blir det 50+(40*13)=570:-

Om vi går på tid: (900/60)*20=300:-



Matematiken stämmer inte! Jag uppmärksammade förstås detta och visade föraren på miniräknaren hur omöjligt det var varvid han nästan hoppade på mig, jag fick backa undan. Det slutade med att jag fick betala 650:-. Eftersom jag inte heller var speciellt nöjd med detta så sparkade jag på sidobackspegeln som tyvärr inte lossnade. Sedan tog jag fram nyckeln när han drog och tog i allt vad jag kunde mot lacken. Det lönar sig inte att lura mig!

2011-06-30 @ 16:10:03
Postat av: Olof

Hoppsan, jag menar förstås:



Om vi går på tid: 50+(900/60)*20=350:-

2011-06-30 @ 16:12:14
Postat av: Olof

Här har ni lite info om detta skojarbolag:



http://www.121.nu/onetoone/foretag/clarion-sign-taxi/ekonomi

2011-06-30 @ 16:22:46
Postat av: Stockholm Syndromet

Underbart Olof. Blir alldeles lycklig att du repade bilen. Synd bara att du var tvungen att råka ut för dem. Älskar att du faktiskt gjorde en uträkning framför chaffisen.

2011-06-30 @ 17:05:21
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/
Postat av: Dan

Blev idag kontaktad av en affärskontakt i London som i dagarna fick betala 1700:- för en resa city-Arlanda med Clarion Sign Taxi. Har även meddelat händelsen till Clarion Sign Hotel, så dom vet att en taxibuse svärtar ner deras varumärke. Bra Olof, ibland önskar man att fler av oss hade dina "balls" !

2011-07-19 @ 21:09:29
Postat av: Hakan Acikyol

Hej ,



Det är väldigt tråkigt att höra att många har råkat ut för detta taxibolag ( friåkare ) som använder av sig vårt hotellnamn som bolagsnamn och som många har förstått i efterhand så har denna person och personens företag Clarion Sign Taxi AB inget med Clarion Hotel Sign AB att göra.



Vi på Clarion Hotel Sign försöker komma fram en lösning med denna friåkare när han kan tänka sig att byta till ett annat bolagsnamn.



Vill tacka alla som har tagit sin tid och har hört av sig till Clarion Hotel Sign. Även om vi inte har kunnat göra något åt dessa tråkigheter med att betala skyhöga priser...



Ödmjukast ,



Hakan Acikyol

Room Division Manager

Clarion Hotel Sign AB



2011-07-20 @ 15:15:14
Postat av: Stockholm Syndromet

Dan: Väldigt tråkigt att din affärskontakt råkade ut för detta, men himla bra initiativ av dig.



Hakan: Tack för din kommentar och ditt engagemang att försöka lösa detta.

2011-07-21 @ 16:10:17
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/
Postat av: Erik

Blev precis hemkörd av detta taxibolag. 323 kronor från klubben F12 i Stockholm till Gärdet (en resa på 4.4km). Föraren försökte prompt att lura mig om vart vi befann oss och hur vi skulle åka men jag var bestämd och fick (nästan) bestämma vägen själv.



Kom nu hem och googlade på direkten på detta företag.

Sista gången jag inte noga tittar efter vilket företag som står på taxibilen innan jag sätter mig i den!!

2011-07-27 @ 02:23:11
Postat av: Lagge

JAg åkte inatt med det skitbolaget. Han ville dessutom att jag skulle "testa" mitt kort i hans kortläsare. Så om mer än de 540 jag betalade är dragna från mitt krot kommer jag att bedriva häxjakt mot dessa bluffbolag i Stockholm!

2011-08-04 @ 17:09:29
Postat av: Peppe

Åkte med denna skurk mellan Bro-hof golfklubb och Bålsta station. Innan vi var ute från området var taxametern uppe på 230 kr, när jag blev förbannad hänvisade han till att det minsann var Clarion Sign Taxi som vi åkte med. Jag ställde frågan om det var Clarion sign, som hotellet, på frågan svarande han ja. Vilket jag jävligt naivt köpte. Vi vägrade dock att betala mer än 500kr för resan och blev riktigt osams. Om jag ägde Clarion Hotell skulle jag stämma snubben för varumärkesintrång och inte försöka komma överens med friåkaren. Clarion, förstår ni vilken bad-will ni får av snubbens agerande? Hade jag inte googlat hade jag fortfarande trott att ni låg bakom Taxi-företaget.

2011-08-11 @ 15:27:01
Postat av: Kent Sylvan

Mej blåste samma taxi på 675:- från Birka Paradise

Slussen till Fruängen plus att han drog mitt visa

innan han startade hella summan blev 1457:- Vilket

är rent kort bedrägeri.Vi måste fiksa den här åkan

Kontakta dom som utfädar taxikortet så att han blir av med det.Han har blåst fell gubbe nu.

2011-08-15 @ 07:10:58
Postat av: Claes

Clarion Sign blåste mig igår, ville ha 761 kr för en resa från Bromma till Jakobsberg vilket är dubbelt pris. Han skrev under kvittot själv och drog VISA-kortot innan resan på 800 kr, som det ser ut av kvittot fast han intygade att så ej var fallet. Jag ringde banken direkt efter och spärrade kortet, har ej sett något på redovisningen än men misstänker att jag åkt på en riktig blåsning. Eftersom jag ej skrev under något så hoppas jag att kunna reklamera hos banken. Verkar vara en riktigt ful fisk detta...

2011-08-21 @ 10:07:16
Postat av: Sven

Skönt att se att jag inte är själv!!

Jag åkte med skitbolaget natten till idag, och tråkigt nog var jag för packad för att ha riktigt bra koll. Hade något minne av att han drog mitt kort två gånger, och visst, när jag kommer hem så ser jag att han dragit 500 kronor PLUS 402 kronor (som var 100 kronor mer än det som vi kom "överens" om)...

Lullig som jag var ringde jag polisen för att göra en anmälan, ska ringa dit snart igen och komplettera med det som står på kvittot. Ni som råkar ut för detta, gör detsamma! Det är mängden som gör det!

Vill inte hänga ut någon, alltihop kan ju vara bluff också, men enligt det som står på kvittot är detta killen: http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=md8oJaSIOEFP75PSrnypiyYZIZ4P0FT8XJeMypp1QRg

2011-08-24 @ 12:13:28
Postat av: Henrik Hartmann

Clarion Sign Taxa fusk!



En taxa chauffør fra Clarion Sign Taxa, ved navn Akeel Adel Sharif, forsøgte at snyde mig i Stockholm d. 8. sep. 2011, ved at lægge 1.000 svenske kroner oveni i taxaregningen!

Undgå dette firma og denne chauffør.

2011-09-19 @ 11:33:45
Postat av: Catarina

Blev blåst ikväll på ca 200 kronor av detta bolag. Om jag inte fått taxichauffören att stänga av taxametern hade jag nog blivit blåst på ca 500. Ska kontakta polisen imorgon.

2011-09-22 @ 23:46:06
Postat av: Andy

Bilnyckel funkade inte precis efter jag storhandlade på Willys ute på Älvsjö. Bor en stenkast från Älvsjö mässan. Kanske 1,2 km. Råkade träffa en man som körde taxi kom ut från Willys. Hoppade in i bilen och trodde att han körde vanligt taxi taxa. Efter 100 meter stod taxa redan 90 kr. Och efter 3 minuter har taxan kommit upp till 230 kr. Bad honom stanna bilen. Tyckte att det var nåt skumt med detta. Googlade upp honom och såg denna blog. Jag hade otur i outur. Vilket skämt.

2011-09-25 @ 11:07:26
Postat av: Andy

Yes, instämmer samma person:



http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=md8oJaSIOEFP75PSrnypiyYZIZ4P0FT8XJeMypp1QRg

2011-09-25 @ 14:23:20
Postat av: Anonym

Kan bara instämma i övriga uttalanden. Har polisanmält bolaget men har inga större förhoppningar om att få några pengar tillbaka. Betalade 1100 kr för en resa som normalt kostar max 500 kr. Ensam som jag var i taxin vågade jag inte tjafsa om priset. Så jävla typiskt svenskt att vara artig och tänka att man inte ska klaga...

2011-09-25 @ 16:13:00
Postat av: Peter

Råkade den 1/9 ut för samma som alla andra i detta forum. Taxametern pekade på närmare 700 kr när jag tagit mig fr NK till Solna. Till sist gick föraren med på att stänga av taxametern men priset blev trots allt 959 kr till Spånga centrum. Han uppmanade mig att klaga om jag inte var nöjd...

2011-10-03 @ 16:37:33
Postat av: Anna

Samma här...en resa från Centralen till Hagsätra kostade 630 spänn. Jag försöker alltid kolla vilket bolag jag åker med och han sa att han körde under Taxi Stockholm, vilket man gick på dumt nog. Han var sååå trevlig så hela vägen, utom när vi närmade oss min adress och taxameter helt plötsligt hade rusat i väg till över 600. När jag sa att det inte kan stämma slog han om och blev otrevlig och nästan hotfull. Eftersom man inte har en aning om om det är en yxmördare eller så man har blivit körd av, så betalade jag under protest. Vilken typ!

2011-10-05 @ 22:49:26
Postat av: Tobbe

Jag kommer göra en polisanmälan också.. Åkte 6km och det kostade nästan 600kr.. Killen som körde var helt oförstående när jag förklarade att jag åkt samma sträcka för 200kr tidigare



Fy fan vilket pissföretag

2011-10-15 @ 12:51:09
Postat av: Hannes

Jag är jättesur också. Betalade 1000 SEK för en sträcka jag har åkt för mindre än hälften tidigare.

Enligt föraren har bolaget Clarion sign taxi ca 20 bilar. Men jag har intrycket att han är bara en enda person som heter Ahmad Almeraby från Libanon som äger företaget och är förare. Tet står Södermalm Taxi på bilen. Jag frågade honom vad det skulle kosta att åka sträckan Arlanda-Stockholm, eftersom han har ett skylt som säger No flatrate to Arlanda. Det skulle kosta ca. 2500-3000 SEK med taxameter sa han.

2011-11-07 @ 09:46:47
Postat av: arild

jag fick betala 294kr för en resa från arlanda express till södermalm,(3.4km). det är ungefär fastpriset till arlanda!! skojeriföretag som inte ser så skumt ut då de körde schyssta mercedes e-klass. naiv och du känner man sig, men skönt att se att man inte e ensam!

2011-11-13 @ 17:06:05
Postat av: kalle kula

sa till denna skojare att priset till vaxholm låg på 700-800 kr och frågade om det lät rimligt.... Det gick på 1700 spänn. Polis anmälan gjord plus snackat med clarion hotel om hans val av namn på bolaget. Jag skall fan jaga den jäveln tills jag dör

2011-12-02 @ 09:42:21
Postat av: Malle

Råkade tyvärr ut för samma taxikille den 1 december från Älvsjömässan till centrala Stockholm, drygt 900kr. Taxametern måste vara manipulerad. Och så kan uppförde sig, skällde ut mig efter noter. Tråkigt att sådana personer ger invandrare dåligt rykte.

2011-12-05 @ 13:07:06
Postat av: Andreas

Åkte tyvärr med detta bluffbolag i onsdags natt. Skulle från sthlm till enköping då jag varit borta på kurs. resan hamnade på 4000 spänn!! för en resa på ca 7mil. Och de drog kortet innan för att "testa". Sen när resan var slut så fick jag mina väskor men de drog inte kortet igen så har bara en slip med avbrutet köp på nu. Och idag , 3 dagar senare, så dras detta belopp på mitt kort. Hur fan ska man få tillbaka dom pengarna nu? Inget kvitto att visa chefen ...

Vilket jäkla skit!

Men blir polisanmälan på måndag!

2012-02-11 @ 18:10:06
Postat av: Annica

Sällar mig till en i raden av bedragna taxiåkare.

Från Kalbergsviadukten norrut, en resa på exakt 13 min, kostade mig 875kr. Dessutom "råkade" chauffören komma över i mötande körfält. Det kommenterade den utlandsfödde med "shit". Han pratade också om helgtaxa, när jag påpekade att det var Fredag, blev han hotfull. Jag blev helt enkelt skrämd av hans beteende, och betalade snällt. Men en polisanmälan skickas idag!

2012-06-04 @ 08:06:35
Postat av: Distsidasheed

qupuapvg [url=http://soldesdetnrequins.com/]chaussures tn[/url] xkirrtxq nike tn pas cher rhpwaqvog http://soldesdetnrequins.com/

2012-07-29 @ 00:36:49
URL: http://soldesdetnrequins.com/
Postat av: Carl

Jag blev bedragen på 4000 kr för en resa från Stockholm C till Strängnäs igår av samma bolag, Clarion sign taxi. Jag hade en förbokad och betalt taxi från SJ för ett inställt tåg och när jag frågade chauffören om han var bokad av SJ sa han att han var det. Jag frågade efter personreferens men han sa bara att han hade beställningsnummer 3132 och att de aldrig fick personreferenser. Jag hoppade in, godtrogen som jag är och fick senare betala 4000 kr. Pengar som jag trodde jag skulle få ersättning för senare. Ca en timme senare, väl hemma igen, ringer en man från ett stort taxibolag och säger att han väntat på mig (mitt namn) i 2 timmar vid Centralen och att han har en förbetalt taxi från SJ.

Jag ska givetvis göra polisanmälan för detta bedrägeri men eftersom så många blivit utsatta för samma företag borde vi kanske utnyttja storleken på antalet drabbade? Någon måste sätta stopp för den här bluffchauffören.

2012-07-30 @ 11:54:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0