Solen skrattar åt mig

Både igår och idag har jag varit sängliggande med feber. De fåtal gånger jag under den här tiden gått upp ur sängen har jag märkt den strålande solen. Det är helt värdelöst att ligga inne och inte ha kraft att ta sig upp och ut. För tillfället är det ett 1-timmes projekt att hämta ett glas vatten så att gå utanför dörren finns inte på världskartan. Därför känns det som om solen hånar mig och lyser lite extra starkt när jag tittar ut genom fönstret. Solen är ond och vill se mig lida.

Hörs imorgon istället

Mår dåligt och har inte ätit middag än (vilket kanske förklarar varför jag mår dåligt) så imorgon kanske jag kan tänka klart och har nåt vettigt att säga. Hörs då.

Veckans bild

Vi avslutar denna midsommarvecka med en traditionell midsommarbild. Nu är det bara att ladda för en ny, "vanlig" vecka.

Myggbiten och bakis

Vi hade skitkul igår. Årets femkamp visade sig vara en sexkamp, inte snuskigt alltså, de hade bara lagt till en gren/lek. Grenarna var tipsrunda med temat gissa flinten, hoppa säck, spotta godisråtta, springa med potatis på sked i munnen, doppa penna som hänger i snöre i flaska och ett musikquiz som i år hade temat gissa originalartist och låttitel på denna franska cover. Hur kul som helst.

När mörkret hade krypit sig på fick vi för oss att spela lite "urban boule" vilket också var sjukt kul men man blev konstant myggbiten. Jag har inte räknat, men jag skulle tippa att jag har mellan 25-30 myggbett bara på benen. Så när jag tröttnat på att borsta bort mygg hela tiden och troligtvis druckit lite för mycket så var det dags att gå hem.

Galet trött gick jag och lade mig i hopp om en god natts sömn, men jag vaknade vid halv fem i morse pigg och törstig och sjukt sugen på sill. Jag vet, jättekonstigt, men jag kunde liksom inte somna om för att jag tänkte på sill. Till slut satte jag på tv:n och somnade om i några timmar. Nu har jag gått upp och käkat american pankakes till frukost och nu tänkte jag tillbringa resten av dagen i soffan och bara titta på film.

Glad midsommar!

Nu drar jag iväg på midsommarfirande. Först blir det en snabbtitt på midsommarstången i närheteten där vi alla ska mötas upp. Därefter går vi till ett hus med trädgård och käkar lite sillunch. Sen fördriver vi tiden med femkamp och vin och senare ska det grillas. Ganska klassisk midsommar, eller hur? Just det, efter grillningen brukar det vara någon slags jordgubbstårta inblandad och sen vickning såklart på småtimmarna. Så ha en fantastisk midsommar så hörs vi imorgon.

Ready for relax

Helt slut är jag nu när jag stått i köket några timmar och gjort både middag och tre sillar och gubbröra tills imorgon. Sillarna fick smak av sherry, citron/örter och senap. Blir nog supersmarrigt imorgon. Nu ska jag nog sätta på en film och ta ett (till) glas vin och bara ta det lugnt. Måste ju ladda inför imorgon.

Me silly

Sitter och planerar lite inför midsommar. Jag och några till har tydligen sillansvar, så jag funderar på att göra egen sill. Börjar faktiskt bli riktigt hungrig nu så det är dags att fixa middag och sen är det dags för Game of Thrones, min nya favvoserie.

Tisdagstips

Midsommar närmar sig med stormsteg. Om man hör till den lilla skara människor som väljer att fira i Stockholm så finns det något för alla. Skansen kör på det traditionella spåret med midsommarstång och dans. För dig som bara vill festa loss lite så kan det vara svårt att hitta ett ställe som håller öppet, men Berns har öppet och kör sin version av midsommar. Själv tänker jag fira med gott sällskap i förorten.

Veckans bild

Dagar som dessa, när regnet öser ner, längtar man efter klarblå himmel och en båttur ut till Djurgården där man kan spendera dagen.

Personalfesten

Igår var det personalfest och som vanligt var allt hemligt in i det sista. Vi började med att hoppa på en båt på eftermiddagen som tog oss ut på okänt vatten. Efter en tids färd var vi framme vid vår destination som visade sig ligga i Åkersbergatrakten. Det fanns partytält, ett hotell och något som såg ut som en hoppborg, fast ändå inte. "Hoppborgen" visade sig vara ett stort fotbollsspel, ni vet ett sånt där bordsspel med gubbar på pinnar som man snurrar. Vi skulle ha en fotbollsturnering. Mitt lag vann tyvärr inte turneringen, men vi hade superkul ändå. Därefter blev det god grillad mat, trevliga samtal, dans och en hel del alkohol. Supertrevlig eftermiddag och kväll.

T...r...ö...t...t

Så himla trött är jag idag, eller det har jag visserligen varit hela veckan. Och då menar jag inte att jag är lite lätt trött som man kan vara måndagmornar utan helt och hållet konstant obotligt trött. Försöker just nu tänka ut hur jag ska lyckas ladda för personalfest imorgon. Det är ju inte innan festen man ska vara helt slut, det är ju efter. Orkar...inte...skriva...mer...nu.

Tisdagstips

En underbart varm sommarkväll i förra veckan gick jag och en kollega, först till Hjördis (som vanligt), sen till Sjöfartshotellet vid Slussen (det är den vänstra byggnaden på bilden). Högst upp har de nämligen en terrass med en makalös utsikt över Stockholm och goda champagnedrinkar. Perfekt för varma sommardagar som man inte riktigt vill avsluta.

The most annoying thing in the whole wide world

Varje morgon tar jag en buss från Slussen för att komma till jobbet och minst två dagar i veckan missar jag precis bussen av en väldigt irriterande anledning. Det är nämligen så att när man kommer till bussterminalen på Slussen så måste man gå över vägen där "Ej i trafik"-bussarna åker förbi för att komma till hållplatsen.

Många morgnar känns det som om det är minst lika många otrafikerade bussar som trafikerade. Man står där och väntar på att fem bussar ska passera (för man vill ju inte bli överkörd), samtidigt som folk står och puttas och buffar, samtidigt som man mellan bussarna ser att det ändras från 1 min till NU på busstavlan, samtidigt som man rotar fram sitt busskort och gör sig redo att springa och precis när man hunnit över och springer för livet med busskortet viftandes i handen så åker bussen. Det är så sjukt irriterande.

Jag förstår att bussen har en tid att hålla och jag tycker att de bör åka på utsatt tid, men varför kan inte de bussar som uppenbarligen inte har en tid att passa släppa över de som har det? Jag blir på riktigt galen av den attityden hos bussförare. Det är så pass att jag ofta skiter i om det kommer en buss och springer över ändå. Enda problemet med det är att det är en fet jävla gamble. Det är rysk roulette med mitt liv som insats, men någon måste ju lära dem att stanna, eller hur?

I-landsproblem

Jag har typ ångest för att jag inte gjort något vettigt av den här dagen. Jag sov lite för länge och sen har jag bara suttit på balkongen. Nu är jag sjukt hungrig, men jag har ingenting hemma och för att jag är så himla hungrig är jag alldeles matt i kroppen, och därför känns det som världens jobbigaste projekt just nu att gå upp och handla. Fatta vilka i-landsproblem jag har.

Helg

Sorry för dålig uppdatering, men det har varit så sjukt bra väder de senaste dagarna och sånt måste ju utnyttjas. Så jag har suttit på diverse olika uteserveringar och njutit av både vin, sällskap och värmen. Himla skönt med helg nu iaf. Ikväll ska jag bara ta det lugnt. Jag hoppas verkligen på bra väder imorgon. Känner för att bara lägga mig på innergården med en bra bok. Hoppas ni får en fin kväll så hörs vi imorgon.

Tisdagstips

Den här tisdagen har varit så sjukt omotiverande. Hela dagen har jag gått runt med känslan av att vara extremt uttråkad och ostimulerad samtidigt som jag inte vill göra någonting, bara lägga mig ner. Hatar den känslan. Så i ett lamt försök att förbättra dagen (och min inställning) tänker jag se när Sverige slår Finland i fotboll med ett glas rosévin i handen. Det är det enda jag känner att jag kan tipsa om, en tråktisdag som denna.

Grattis Sverige!

En dag som denna kan jag bara konstatera hur vackert vårt land är, från norr till söder. Ni vet redan att jag tycker Stockholm är otroligt fint så här kommer ett par bilder från andra delar av Sverige. Den första från Klövsjö i Jämtland och den andra från Grönö i norra Uppland. Det är svårt att inte älska vårt avlånga land med vyer som dessa. Hoppas ni har en fantastisk nationaldag.

Veckans bild

Vad är bättre en solig dag än att slå sig ner på en klippa och titta ut över vattnet, båtarna och fåglarna. Just denna klippa ligger i Gåseborg.

Balkonghäng

Solen skiner och fåglarna kvittrar, precis som igår. Till skillnad från igår, då jag spenderade större delen av dagen med shopping, tänker jag idag bara slappa på balkongen. Och ikväll tänker jag också bara slappa på balkongen, fast då med ett glas rosévin i handen. Mer avancerat än så blir det inte idag.

Far och flyg Kristus

Denna Kristi flygardag har jag som vanligt fastnat i soffan med min dator. Jag och sambon har letat efter en ny kamera och ätit amerikanska pannkakor till frukost. Resten av dagen tänkte jag spendera med ett par ärenden, så slipper jag tänka på det resten av helgen. Det ska handlas mat och blommor till balkongen (jag vet att jag är sent ute i år). Ikväll ska vi till svärmor på grillmiddag. Himla trevligt. Det är faktiskt en av de absolut största minusen med att bo i lägenhet, att man inte kan grilla. Visst, man kan grilla nere på gården, men det är ju typ ett heldagsprojekt.

Äntligen fredag...

Eller nästan i alla fall. Det känns som fredag så då kan man ju säga att det är det. Nu har jag en låååång helg att se fram emot. Hela fem dagar. Och fantastiskt väder ska det vara så jag tänkte fylla dagarna med glassätande i solen och kvällarna med rosédrickande på balkongen. Troligtvis äter jag väl något vettigt därimellan också. Vem vet, jag kanske tittar in en stund på Smaka på Stockholm också. En sak är dock helt säker, jag ska njuta av varenda sekund. Det ska bli fruktansvärt skönt.