Veckans bild

Denna vackra utsikt får man från Gondolen. I onsdags var jag där och åt en supergod födelsedagsmiddag och sen gick vi upp en våning till uteserveringen för att dricka minst lika goda drinkar. Man har ju mått sämre liksom.

All good things come to an end

Semestern börjar närma sig sitt slut. På måndag blir det jobb igen. Känns dock ganska bra för jag mjukstartar med en vecka och sen är jag ledig en vecka till. Det enda som känns lite jobbigt är hur jag ska klara av att gå upp på måndag. Jag har helt vänt på dygnet. I vilket fall så ska jag försöka göra det mesta av vad som är kvar på semestern så ikväll blir det vin med några vänner på nån uteservering. Får se vad det blir imorgon, men om vädret tillåter kanske det blir en runda minigolf. Nåt kul måste man ju göra sista semesterdagen.

Dagen efter

Vilken fantastisk födelsedag jag hade igår. Jag åt så mycket god mat och drack massa goda viner och drinkar och hade så trevligt sällskap och fick fina presenter. Vad mer kan man önska sig? Idag dock lider jag av någon slags baksmälla, inte den vanliga sorten (konstigt nog), men jag är uttråkad fast jag orkar inte göra något. Men det är väl så det är dagen efter. Tror att jag ska fixa nåt att käka och sen sträckkolla på nån skön serie.

Go shorty, it's your birthday. We're gonna party like it's your birthday. We're gonna zip Bacardi like it's your birthday. And you know we don't give a fuck it's not your birthday.

Nu är jag fan 30 bast. Det firar jag med en lyxig brunch med familjen, en romantisk middag med sambon och drinkar med mina vänner. Och med Stevie Wonder såklart. Vi ses i dimman.

Tisdagstips

På fredag går DN-galan av stapeln på Stadion. Det brukar alltid vara ett roligt event att gå på med många stora friidrottsnamn och skön stämning.

Måndagskväll

Dagen har tillbringats ute på stan. Först blev det en pedikyr som följdes av införskaffande av födelsedagspresent till mamma som fyller år imorgon. Sen en sväng till matbutiken för att fylla på i kylen. Kvällen tillbringas dock hemma. Jag har moppat golven, det hanns inte med igår då jag och sambon hade en riktig storstädardag. Jag skämtar inte när jag säger att vi städade i nio timmar, värsta träningspasset. Efter middagen började jag stöka i köket och förbereda några grejer till på onsdag. Då har jag nämligen bjudit över hela familjen på en födelsedagsbrunch, för då fyller jag år. Det blir massa god mat, jordgubbstårta och skumpa såklart. Snart blir det film. Tänkte kanske se Black Swan.

Veckans bild(er)

Ett gäng bilder från en vindstilla kväll ute på sjön tidigare i veckan får bli veckans bästa. Jag och sambon var ute i ca två timmar och fiskade och njöt av stillheten och det faktum att vi bara såg två båtar under hela den tiden. Det enda som hördes var fiskarna som plaskade i vattnet då och då. Vattnet var för övrigt så spegelklart att det enda man såg om man tittade ner var molnen på himmeln, vilket första bilden visar. En helt underbar kväll på landet helt enkelt.

Jag flaggar på halvstång i mina tankar idag

Det är så oerhört tragiskt vad som hänt i Norge, men en sak gör mig glad, och det är att det psykfall som igår gick bärsärkagång i landet intill faktiskt åkte fast. Han fick inte chans att ta livet av sig som så många andra verkar göra. Jag hoppas nu bara att både hans straff och lidande blir lika fasansfullt som den terror han utsatt så många för.

What to do on a day like this

Idag har jag hittills handlat och skrubbat rent på balkongen. Jätterolig dag, eller hur? Snart blir det risotto till middag och sen blir det ett kärt återseende och vemodigt adjö med Harry Potter. Nåt kul måste man ju få göra idag. Imorgon bär det av till Norrtälje där det bjuds på 1-års kalas annars händer det inte så mycket, men det är väl så det ska vara på semestern.

I'm back

Tillbaka från landet där jag haft tre fantastiska dagar. Så nu får vi väl se vad resten av semstern bjuder på. Tänkte gå och se nya Harry Potter någon dag då vädret suger. Skansen någon dag då vädret inte suger kanske. Annars är det en del födelsedagsfiranden och sånt, bland annat mitt eget, wiho.

Sakta vi gå genom stan

Ett underbart nostalgiskt klipp från 60-talets Stockholm och Monica Zetterlunds ljuva stämma i denna klassiska Stockholmslåt.

Tisdagstips

Eftersom jag är borta så vet jag ju inte riktigt hur vädret är i Stockholm, men om det är bra så är mitt förslag att dra ihop ett gäng vänner och leta reda på en minigolfbana eller boulebana i närheten eller varför inte plocka fram ett kubbspel. Alla tre är perfekta sällskapslekar så här års om du frågar mig.

Imorgon

Hittills på semestern har jag slappat, varit på fest, tvättat och slappat lite till. Imorgon åker jag och sambon ut på landet, till hans pappas gård i några dagar. Troligtvis blir det lite fiske, skogspromenader, djurklappning, grillning, sällskapsspel och andra rogivande sysslor. Ska bli himla skönt tycker jag. Tills jag är tillbaka får ni hålla tillgodo med dessa bilder från Grönö (dit vi ska) och självklart några tidsinställda inlägg de kommande dagarna.

Semester!!!!!!!!!

Jag är så sjukt nöjd med att äntligen ha en välförtjänt och efterlängtad semester att jag valde att fira på bästa tänkbara sätt, med en halvtimmes tupplur så fort jag kom hem, haha. Ikväll fortsätter jag mitt firande med TV-middag, film, vin och en bit tårta som blev över igår när vi firade min sambos födelsedag. Fast imorgon får det vara slut på firandet för då ska jag på fest. Hoppas ni får en underbar fredagskväll.

Heja Sverige!

Stockholm har blivit ödsligt. Det  verkar som om alla har semester och ingen valt att stanna kvar i staden. Själv har jag bara två dagar kvar till semestern. Det man möts av överallt dock, är turister. De kommer gående med trolleys och kartor och blicken högt upp letandes efter gatunamn de inte kan uttala. Jag tycker det är mysigt med turister i stan. Det är liksom ett tecken på att det verkligen är sommar när man inom 10 minuter hört minst fem språk. Det finns dock ett land vars turister jag inte uppskattar, men det tar vi en annan gång för nu spelar Sverige semifinal i fotbolls-vm och det måste faktiskt ses.

Tisdagstips

På varuhuset PUB pågår för tillfället en utställning om Greta Garbo. Den innefattar porträttfotografier, Garboinspirerat mode och hennes första och enda svenska långfilm. Utställningen började nyligen och pågår till den 28 juli. Har inte sett den själv än, men jag tror den kan vara intressant och dessutom inte den typ av utställning som tar en hel dag att ta sig igenom.

Playing that funky music

En sak som jag på riktigt börjar ruttna på är all jävla musik som man tvingas lyssna på. Dels har vi butikerna som spelar musik som de tror ska tilltala den målgrupp de vänder sig till. Betyder det då att om jag hatar musiken FÅR jag inte gilla deras kläder eller skor eller vad det nu kan vara de säljer? Om tanken är att med en viss typ av musik dra in en viss typ kunder i butiken, ska jag då först ställa mig utanför i några minuter för att se om musiken faller mig i smaken och först då ta beslut om att butikens sortiment troligtvis kommer att falla mig i smaken? Kan de inte bara visa detta med skyltfönster?

Det är dock inte bara musikstilen som "hjälper" kunden att fatta om det är deras typ av butik eller inte. Även volymen är av allra högsta grad avgörande. Hög volym = ung klientel, låg volym = gammal klientel. Men jag då, som är någonstans mittemellan, jag får tyvärr finna mig i att ingen butik passar mig.

Det finns även en annan situation, som i allra högsta grad framkallar mitt syndrom. Även detta har att göra med volym på musik. När man sitter på en buss eller ett tåg, speciellt om det är tidigt på morgonen, och någon sitter i närheten med riktigt dåliga lurar så att ALLA tvingas lyssna på dennes musik. Skaffa inEar-lurar för fan. I vissa fall dock så vill de nog att folk ska höra. De verkar liksom tro att alla gillar deras val av musik och att alla vill lyssna till det just de väljer. Bara det att det låter som skit när man hör musik på det sättet och oftast är även valet av musik även det skit. Sjukt irriterande, men tyvärr min måndag i ett nötskal.

Tiden flyger när man är vaken också

Timmarna har sprungit förbi den här förmiddagen medans jag har suttit vid datorn och funderat på om jag ska städa eller försöka hitta en present åt sambon som fyller år på tisdag. Hittils har jag alltså inte gjort ett skit förutom att käka frukost förstås. Eftersom jag ännu inte vet vad jag ska köpa till honom så får det nog vänta till imorgon, så det är nog bara att inse att det är dags att komma igång med städningen och dagen så att jag slipper stressa senare. Ikväll blir det grill och kubb hos några vänner vilket är ungefär precis vad jag känner för ikväll så det blir nog grymt.

Känns som det var länge sen jag skrev nåt om alla idioter på stan. Kan vara så att antalet idioter minskat med semestertiderna. Däremot har antalet turister ökat och det märker man tydligt på antalet trolleys som rullas runt i princip överallt. Enda gången de inte rullas är precis när de gått av rulltrappan eller tåget. Då är det tydligen ett bra läge att stanna och blockera vägen för alla bakom. Men, men det är bara att hålla ut. Det är ju faktiskt bara en tidsbegränsad period. Sen är alla vanliga idioter tillbaka igen, haha.

Tiden flyger när man sover

När jag kom hem från jobbet idag tog jag en glass på balkongen, satte mig vid datorn en stund och sedan kände jag att jag var väldigt fredagstrött så jag skulle bara blunda lite. Jag vaknade två timmar senare med världens nackspärr och en kurrande mage. Helt sjukt att jag kunde sova så länge, men jag antar att det är värmen eller nåt. Eller så känner man av att semestern närmar sig. Bara en vecka kvar nu. Nu har jag iaaf ätit mig mätt på gårdagens rester, pastasallad, och ska försöka hitta en bra film att se. Jag skiter faktiskt i att solen lyser ute. Vill bara slappa. Ha en grym fredagskväll.

Mot Hjördis

Nu tänkte jag ta till vara på både mitt eget tips och det fina vädret och gå och sätta mig på Hjördis uteservering med några kompisar.

Tisdagstips

Vi slår på stort och lägger upp min topp fem lista över vad jag anser vara stans bästa uteserveringar.
5. Urban Deli på mysiga Nytorget
4. Raw har bra läge i Birkastan
3. East mitt på Stureplan men kompenserar med fantastisk asiatisk mat
2. Gondolen grymma drinkar 33 våningar upp
1. Hjördis, hade ni förväntat er nåt annat?

Måndagsvrak

Det är jag idag. Har haft svårt att fokusera och koncentrera mig. Svårt att lyssna. Svårt att tänka. Kan inte bara semestern börja snart? 1 vecka och 4 dagar kvar. Känns som jag redan tänker i semestertakt.

Veckans bild

Detta är Stockholm i ett nötskal för mig. Vackra, gamla och anrika byggnader blandas med buller från en närliggande byggarbetsplats och den ständigt stillastående trafiken. Home sweet home.

Pizza and a movie

Idag mår jag lite bättre och framförallt har jag börjat få min aptit tillbaka. Så ikväll ska jag göra pizza. Jag har nämligen levt på frukt och glass de senaste dagarna så jag ser verkligen fram emot att få äta riktig mat ikväll. För övrigt så har jag förflyttat mig från sängen till soffan och om jag hittar nån bra film jag vill se så blir jag nog kvar här resten av kvällen.