Hur gammal tror du att jag är?

Om jag skulle vara ca 50 år, och går på en buss som är tillräckligt full för att jag skulle vara tvungen att stå, så skulle jag bli otroligt förolämpad om någon frågade om jag ville ha hans sittplats. Jag kan erkänna att gesten är fin och tanken god, men seriöst.

Kvinnan som idag stod alldeles bredvid mig på bussen kan omöjligt varit över 50. Hon såg pigg och fräsch ut. Mannen som sitter just där vi stod frågade henne omedelbart efter att hon ställt sig om hon ville sitta. Han började tom resa sig från platsen. Hon såg oerhört smickrad ut och bara log och tackade nej, klassiskt Stockholm Syndrom symtom btw, att le när man är förbannad. Men jag tror inte att hon var förbannad. Hon log och rodnade lite och fortsatte le ett tag. Helt seriöst så hade jag blivit så sjukt arg, förvånad, förolämpad och tyckt att det vore jävligt pinsamt. Pinsamt för att man då vet att folk vänder sig om för att kolla hur gammal man är. Förolämpad att han ens vågar fråga när han ser att jag är tillräckligt ung för att orka stå. Förvånad för att det faktiskt finns en risk att han tror att jag är bra mycket äldre än vad jag faktiskt är.

Som tur var var det inte mig han frågade. Jippi, jag ser fortfarande för ung ut för förolämpningar. Visserligen så får jag fortfarande alltid visa leg på Systemet. Det om något är en väldigt bra måttstock.

Kommentarer
Postat av: stina

Så länge de frågar efter leg på systemet är jag nöjd. Häromveckan höll de på att missa detta, jag spände ögonen i kassörskan och jag antar att hon fattade min pik för efter att ha mött min blick hon frågade snabbt som attans. PUH! :)

2011-03-30 @ 23:30:41
URL: http://bloggmorsa.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Varje fredag ställer jag mig i fnittris kassa på bolaget i jakan för han frågar ALLTID efter leg. Då är hela helgen räddad.

2011-03-31 @ 19:05:29
URL: http://storastark.blogg.se/
Postat av: Anonym

Eller så var han en gentleman och ville erbjuda en dam en sittplats? ;)

2011-03-31 @ 20:35:35
Postat av: Stockholm Syndromet

Svar till Anonym:

I Stockholm, inte en chans.



Ulrika:

Fnittris är alltid ett säkert kort, men om han inte sitter i kassan då?

2011-03-31 @ 20:49:19
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/
Postat av: Annelie

Hahahahahaha, förlåt att jag skrattar.... men här har du själv fallit offer för ett av Stockholmsyndromen! Stockholmare tycks tro att det skulle vara tråkigt, hemskt och riktigt pissigt att vara 50-plussare! Ni aaaaaanar inte hur fel ni har, men det får du ju se själv när din tid kommer, skrev en farmor och log........

2011-04-01 @ 03:40:06
URL: http://dartanjang.blogspot.com
Postat av: Stockholm Syndromet

Annelie, jag har inget emot att bli äldre. Jag vill bara inte att folk ska tro att jag är betydligt äldre än vad jag är. Man vill ju inte att folk ska tycka att jag ser ut som 80 när jag är 50.

2011-04-01 @ 06:29:03
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0