Taxikatastrof

Årets absolut sista syndromdrabbning, som jag var alldeles för bakis för att skriva om igår, inträffade på väg till festen i fredags. Jag och min sambo had beställt en taxi. Vi gick ner och ställde oss i porten för att vänta på den. När vi står där ser vi en taxibil komma körandes emot oss, på fel gata och på fel sida gatan. Den kör alltså mot körriktningen. Helt galet. Självfallet var ju detta vår taxi. Lätt oroade hoppar vi in och berättar vart vi ska. Chauffören ber oss upprepa adressen minst 6 gånger innan vi ens lämnat parkeringen. Han lyckas liksom inte stava rätt i gps:en. Till slut får vi stava åt honom, och inte ens då lyckas han. Vi säger att det nog är enklare om vi visar vägen. Vi ber honom svänga vänster varpå han är på väg att ta höger. VÄNSTER sa vi. Vi säger att han kan köra rakt fram tills vi ber honom att svänga och ändå frågar han vid varenda korsning om han ska svänga. Det är ju helt sanslöst, på riktigt.

Detta gäller inte bara fredagens taxichaffis, utan har blivit mer en praxis än ett undantag, och jag blir lika förbannad varje gång. Oavsett vilket bolag man ringer så vet man att när taxijäveln till slut kommer så ligger syndromet och gror runt knuten. Har inte de som driver taxibolagen någon slags intervju med de de anställer? Tydligen inte. Uppenbarligen kollar de bara att de har ett körkort. Åtminstonne några grundläggande frågor borde väl ställas. Tex, kan du höger och vänster? Vet du hur man knappar in en adress i en gps? Vet du vilken sida av vägen man ska köra på? Den sista borde de visserligen veta om de fått ett körkort.

Jag tycker på riktigt att detta är en katastrof i samma klass som världsliga problem. Jag menar, jag betalar för en tjänst och med det kommer vissa, ganska minimala, förväntningar. Vad är det annars jag betalar för? Tänk om samma praxis skulla gälla för längre resor om piloter hade samma inkompetens. Det skulle nog låta ungefär såhär: "Detta är er pilot som talar och jag vill bara meddela att vi inte komme att landa i New York som planerat, för jag hittade inte riktigt. Vi har cirkulerat och letat i över en timme nu och har därför inte så mycket bensin kvar. Vi kommer därför istället att landa på odefinierad ort. Hoppas ni får en trevlig vistelse och välkommen tillbaka att flyga med oss."

Kommentarer
Postat av: Cicci

Jag var i Stockholm för cirka en månad sen. Tog en taxi med killen och hans kompis. Jag tror vi alla var lite rädda under den här turen. Visst, chaffissen hittade utan problem men han körde som en galning och tvärnitade om vartannat. I slutet av färden höll han på att köra in i en BMW och för att förhindrade detta svängde han upp på trottoaren, mitt inne i stan! Som tur är passerade ingen precis då. Men jisses!

2011-01-04 @ 23:21:45
Postat av: Stockholm Syndromet

Det är ju på riktigt helt galet. Hoppas du tog hans uppgifter och ringde hans chef. Hoppas ditt besök i staden var bra annars.

2011-01-06 @ 14:16:51
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0