Fotografiska



Nu har det gått ett par dagar sedan jag uppdaterade bloggen sist. Kan dock inte påstå att det har hänt så mycket roligt att skriva om. Fast ändå så har jag varit för upptagen för att irritera mig på idioter i stan. Hursom så var jag och en kompis på Fotografiska igår. De har ju flera nystartade utställningar. Den övre bilden är en av mina favoriter från Sandy Skoglunds utställning. Det var riktigt coola bilder med en ovanlig dimension som jag blev helt såld på. Vi såg även Fashion. Även där fanns en del sköna bilder men jag förstod inte riktigt ordningen de hängt bilderna i. Jag hade hellre sett dem i en tidslinje från 20-tal till nu.

Det fanns ytterligare en utställning som vi kollade in. Den av Pieter ten Hoopen. Det är alltså en holländare som tillbringat mycket tid i Sverige och skildrat Stockholm i sina foton. Det lät ju verkligen som något jag skulle gilla, men icke. Det var en riktig besvikelse. Jag förstår visserligen hur han tänkt i och med att bilderna skildrar en dyster och kall stad, för det kan jag hålla med om att Stockholm är ibland. Men Stockholm är inte deprimerande på något sätt och jag tar det som en personlig förolämpning att han porträtterar staden så. Nedan är den enda bilden jag gillade av han.

Efter att vi stirrat oss blinda på foton så gick vi och käkade asiatiskt på Ljunggren på Götgatsbacken, så galet gott (visserligen var vi hungrigare än två vargar). Jag kan verkligen rekomendera både Fotografiska och Ljunggren.


Kommentarer
Postat av: ...

Gå de guidade visningarna, så förstår du varför de hänger verken som de gör. Annars kan man ju fråga dem som jobbar där. Det är verkligen inte alltid det är relevant att placera olika typer av konst i kronologisk ordning,just för att de inte bara tidsdokument.

2011-01-23 @ 17:00:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0