Småsaker

Jag tycker att det är så fruktansvärt roligt med folk som irriterar sig på småsaker. Jag är ju själv lite av en mästare i ämnet. När andra gör det dock, blir det bara underhållande, till skillnad från när jag själv gör det. Då är det endast irriterande och jag kan ibland t.o.m. få lust att slå sönder något (jag lovar att det är syndromet). Men idag har jag skrattat mig igenom hela dagen.

En "småsak" som fick mig att skratta idag var på tåget hem. Kvinnan bredvid mig pratade i telefon. Hon talade i normalhög ton och eftersom jag satt bredvid hörde jag tydligt samtalets gång (vilket alla andra i vagnen också gjorde). Det är oerhört underhållande att folk pratar om i princip vad som helst i vilken miljö som helst. En gång hamnade jag brevid en fjortis som avslöjade i hennes samtal att hon blivit smittad med klamydia, och nej, hon varken viskade eller skämdes för detta. Men kvinnan idag berättade helt öppet om en relation hon precis avslutat, eller rättare sagt så var det han som hade avslutat relationen med henne. Först trodde jag att hon skulle börja gråta när hon berättade för sin vän på andra sidan luren att han hade föreslagit att de bara skulle vara vänner och dragit alla andra göra-slut-klyschor som finns. Men hon chockade mig när hon med arg röst sa att han inte var beredd att lämna sin fru för henne. Senare under samtalet kom det fram att hon själv var mitt uppe i en separation. Det framgick även var han kom ifrån, hur länge de känt varandra osv. Seriöst, vem pratar om sånt på tåget? Även om det var underhållande att lyssna på för mig som satt bredvid så förstår jag att hon måste känna sig arg, sviken och ensam.  Kanske var hon t.o.m. hämndlysten och hoppades på att hans fru skulle sitta på just det tåget och höra och förstå vem hon pratade om. Det är kanske inte min ensak att bry mig om detta, men om man pratar om sånt här på ett så oblygt sätt, så får man väl skylla sig själv om det dyker upp i en blogg senare under kvällen. Hon hade ju uppenbarligen inga problem med att folk hörde vad hon sa.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag gillar iofs att tjuvlyssna på samtal (särskilt den yngre delen av befolkningen) & tycker om just den här typen av samtal. Äkta, smärtsamt... Lite som riktigt bra radioteater.

2010-11-08 @ 22:19:27
URL: http://flortunn.blogg.se/
Postat av: Stockholm Syndromet

Visst är det kul att tjuvlyssna. Speciellt när man får spekulera lite om vad personen i andra luren säger.

2010-11-09 @ 06:35:25
URL: http://syndromstockholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0